In de private sector brachten we de grip op de contracten terug.
Bij één van onze klanten waren de IT-medewerkers eigenaar van de contracten. Dit hielden ze zo goed mogelijk bij en het idee was ontstaan dat ze het onder controle hadden.
We hebben alle contracten vergeleken met de gemaakte uitgaven. Wat bleek, niet alle contracten waren beschikbaar. Dit hebben we opgeschoond, waardoor alle actieve contracten weer in beeld kwamen. Daarna hebben we onderzocht tegen welke voorwaarden de contracten wanre afgesloten. In veel gevallen waren dit de verkoopvoorwaarden van de leverancier. Deze weken natuurlijk allemaal van elkaar af, met alle gevolgen van dien.
In overleg met de verschillende leveranciers hebben we nagenoeg alle contracten kunnen aanpassen naar de inkoopvoorwaarden van de klant. Dit scheelde niet alleen geld, maar ook is nu duidelijk wat de voorwaarden zijn!
Daarna hebben we gecontroleerd of alle contracten voorzien waren van Service Level Afspraken (SLA’s). Indien dit niet het geval was hebben we nieuwe, duidelijke afspraken gemaakt over de dienstverlening.
Controle door inzicht
Na onze inzet is duidelijk welke contracten actief zijn, tegen welke vergoeding en onder welke voorwaarden. Tevens is inzichtelijk wanneer contracten aflopen en wat het doel is van het contract, waardoor het eenvoudig te zien is of het contract nog nodig is.
Door middel van dit inzicht is het ook makkelijker om een roadmap te maken voor de komende jaren!